Wirtualny serwer dla firmy

Wirtualny serwer jest aktualnie najpopularniejszym rozwiązaniem, jakie oferują firmy hostingowe. Jednocześnie to najchętniej wybierana opcja zwłaszcza przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Nie bez znaczenia jest również fakt, że to narzędzie zdecydowanie wydajniejsze niż hosting współdzielony i przy tym tańsze niż serwer dedykowany. Przy dobrze prosperującym sklepie internetowym oraz stronie, która regularnie przyciąga coraz więcej aktywnych użytkowników, wirtualny serwer to najlepsze rozwiązanie.

Czym właściwie jest wirtualny serwer i jak dobrać go do potrzeb swojej firmy? Odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo w tym artykule.

Wirtualny serwer — co to jest?

Na początek należałoby wyjaśnić, czym właściwie jest serwer. W dużym uproszczeniu jest to fizyczna maszyna o dużej mocy obliczeniowej na stałe podłączona do światowej sieci Internet. Normą jest, że na serwerze umieszcza się skrzynki e-mail, pliki z witryną internetową i usługi sieciowe. Wykupując usługę serwera dedykowanego mamy na wyłączność jeden z komputerów znajdujących się w centrum danych i nieustannie podłączonych do sieci. Z kolei serwery wirtualne powstają w wyniku podzielenia serwera dedykowanego na mniejsze części, co następuje za pośrednictwem odpowiedniego oprogramowania. Mówiąc więc o serwerze wirtualnym, mamy na myśli tylko jakiś wyodrębniony fragment przestrzeni dyskowej serwera fizycznego. Na dodatek z dostępem administratora do aplikacji zarządzających i konfiguracyjnych.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie serwera i jak dostosować go do potrzeb firmy?

Wybierając usługę serwera wirtualnego, należy przede wszystkim postawić na stabilność i niezawodność działania. Są to cechy o tyle istotne, że mają duże znacznie dla bezpieczeństwa i wydajności przyszłej witryny czy sklepu internetowego. Warto więc zdecydować się na maszynę dobrej jakości. Taką, która poradzi sobie z wieloletnią pracą w środowiskach wieloprocesowych i zagwarantuje nie tylko wydajność, ale i dostępność. Równie ważny jest rodzaj wirtualizacji, bo to od niego zależą ewentualne ograniczenia przy dostosowywaniu serwera do potrzeb firmy.

Pozostałe parametry, takie jak powierzchnia dyskowa, szybkość działania czy pamięć, zależą już od indywidualnych potrzeb zamawiającego. Warto więc przed ostatecznym wyborem zastanowić się, do jakiego rodzaju działań internetowych serwer zostanie zastosowany i ile pamięci dyskowej będzie przy tym potrzebne.

Przy prowadzeniu bloga, niewymagającego portalu internetowego czy strony firmowej w zupełności wystarczy najprostsza opcja serwera wirtualnego z 2 GB RAM, 40 GB miejsca na dysku oraz 3 TB transferu. Dla małych sklepów internetowych odpowiedni będzie serwer mający 4 GB RAM i 60 GB przestrzeni. Z kolei duże sklepy powinny już zainwestować w usługę gwarantującą przynajmniej 8 GB RAM i 80 GB przestrzeni dyskowej.

Na korzyść serwerów wirtualnych z pewnością przemawia fakt, że decydując się taką opcję, nie musimy zakupować całego serwera fizycznego. W ramach abonamentu zamawiamy bowiem w niskiej cenie tylko tę jego część, która faktycznie zostanie wykorzystana.