Wybór obsługi informatycznej dla biznesu to jedna z kluczowych kwestii przy prawidłowym funkcjonowaniu i bezpieczeństwie przedsiębiorstwa. W obecnych czasach trudno wyobrazić sobie rozwój biznesu bez kompleksowego wsparcia informatycznego. Firma informatyczna, która odpowie na potrzeby zakładu, to wbrew pozorom trudne do znalezienia dobro. Zwłaszcza w dobie szeroko rozwiniętego marketingu handlowego, który z każdej strony bombarduje konsumentów atrakcyjnymi i ładnie brzmiącymi hasłami reklamowymi.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze firmy informatycznej, która obsłuży nasze przedsiębiorstwo?
1. Doświadczenie to fundament skutecznego działania
Przede wszystkim należy szukać firmy, która ma doświadczenie we współpracy z podobnymi podmiotami. Może się bowiem okazać, że ten z pozoru nieistotny szczegół ma kolosalne znaczenie dla późniejszego współdziałania na płaszczyźnie IT&biznes. Firma informatyczna bez doświadczenia może mieć problem z podstawowym wsparciem przedsiębiorstwa i wdrożeniem odpowiednich procedur, które odpowiedzą na potrzeby biznesowe zleceniodawcy. Prędzej czy później nieprzygotowanie firmy informatycznej może boleśnie dać o sobie znać i skutecznie utrudnić osiąganie celów biznesowych przedsiębiorstwa.
2. Firma informatyczna powinna szybko reagować
Szybkość reakcji firmy na pojawiające się problemy techniczne początkowo wydaje się niegroźna, ale w przypadku awarii komputera, na którym znajdują się ważne dane i pliki, opóźnienie serwisu może nieść ze sobą poważne konsekwencje dla firmy. Dlatego warto postawić na współpracę z elastycznym partnerem, który będzie w stanie wesprzeć nas w krytycznych sytuacjach.
3. Nie ilość a jakość usług
Warto dowiedzieć się jak firma informatyczna, z której usług zamierzamy skorzystać, komunikuje się z Klientem. W jakim czasie odpowiada na zapytania, czy korzysta z systemu zgłoszeń i umożliwia śledzenie na bieżąco postępu prac nad nimi. Równie ważne jest podejście do klienta, rozmów, problemów i negocjacji. Jeśli już przy pierwszym kontakcie firma informatyczna wykaże się inicjatywą i zaangażowaniem, to dobry znak i wskazówka, jak dalej w praktyce wyglądać będzie współpraca. Dobra komunikacji z pewnością usprawni współpracę i pozwoli zarządzać czasem pracy podczas awarii.
4. Specjalistyczna wiedza na wagę złota
Równie ważna w określeniu jakości usług firmy informatycznej jest fachowa i specjalistyczna wiedza, jaką operują serwisanci. Nieocenione może okazać się sprawdzenie, czy specjaliści mający opiekować się firmą podnoszą swoje kwalifikacje, przechodzą szkolenia z nowych technologii, śledzą aktualne trendy technologiczne i mają odpowiednie uprawnienia podparte certyfikatami. Warto zwrócić uwagę na wiedzę specjalistów w zakresie proponowanych narzędzi oraz sprawność w rozwiązywaniu przez nich pojawiających się znienacka problemów. Od tego w dużej mierze zależeć będzie efektywność nawiązanej w przyszłości współpracy.
5. Firma informatyczna i jej renoma
Sprawdzenie opinii dotychczasowych Klientów firmy to jeden z kluczowych elementów sprawdzenia potencjalnego partnera informatycznego. Referencje wydawane przez przedsiębiorstwa korzystające z usług danej firmy mogą okazać się wartościową i nieocenioną wskazówką. Wprawdzie ilość referencji nie zawsze jest wyznacznikiem wysokiej jakości usług, ale brak jakichkolwiek opinii to już niepokojący sygnał.
6. Firma informatyczna powinna dbać o bezpieczeństwo
Ta cecha powinna znaleźć się na pierwszym miejscu w niniejszym artykule, bo bezpieczeństwo IT to obecnie priorytet każdego małego i dużego przedsiębiorstwa. We współczesnym świecie wraz z rozwojem technologii informatycznej rosną również zagrożenia czyhające na użytkowników systemów IT, co wiąże się z naturalną potrzebą wdrożenia jak najskuteczniejszych narzędzi zabezpieczających firmowe systemy, bazy danych czy informacje o Klientach. Firma IT gwarantująca bezpieczeństwo musi mieć wiedzę, jak zabezpieczyć dane biznesowe firmy przed wyciekiem i atakami hakerskimi, jak również wykazać się znajomością restrykcyjnych zasad RODO.
7. Firma informatyczna i koszty obsługi
Koszt usług to dla wielu przedsiębiorców decydujące kryterium wyboru firmy oferującej obsługę IT. Należy jednak pamiętać, że nie zawsze cena jest wyznacznikiem jakości. Im tańsza obsługa, tym większe powinna budzić wątpliwości. Nie znaczy to też, że droga oferta jest bardziej wartościowa. Ważniejsze od ceny jest to, co faktycznie w proponowanej usłudze się znajduje. Dlatego tak ważne na tym etapie komunikacji z firmą informatyczną jest domówienie szczegółów. Czasem lepiej dopłacić i mieć gwarancję szybszej reakcji i większej dyspozycyjności specjalistów, wszystko w zależności od zapotrzebowania przedsiębiorstwa.
Elementy, na które zwróciliśmy uwagę w powyższym tekście najistotniejsze, ale nie jedyne kwestie, na jakie należy zwrócić uwagę przy wyborze firmy informatycznej. Im więcej informacji o danym partnerze zdobędziemy, tym większa szansa na nawiązania satysfakcjonującej współpracy na długie lata. Nie można jednak zapomnieć o spotkaniu face to face, które bardzo często powie nam więcej niż wachlarz dobrych referencji, przekonujące hasła reklamowe czy składane obietnice.