Bezpieczeństwo w firmie informatycznej

Dla każdego przedsiębiorcy bezpieczeństwo informatyczne powinno być bezwzględnym priorytetem. Nawet najmniejsze luki w systemie mogą powodować poważne straty i narażać firmę nie tylko na koszta, ale także poważne problemy. Wdrażanie zasad bezpieczeństwa danych poufnych, informacji o kontrahentach czy finansach firmy, to podstawa dobrze prosperującego biznesu. Dlatego też warto skorzystać z usług informatycznych, które wdrażając odpowiednie procedury zniwelują ryzyko wynikające z cyberzagrożeń.

Bezpieczeństwo informatyczne w firmie – na czym polega?

Najprościej mówiąc bezpieczeństwo informatyczne w firmie to zbiór zagadnień z dziedziny informatyki, którego celem jest szacowanie ryzyka związanego z korzystaniem ze sprzętu firmowego i sieci firmowej. Bezpieczeństwo informatyczne wiąże się więc z budowaniem takich procesów, które staną się odpowiedzialne za pracę poszczególnych urządzeń zgodną z jej intencjami i oczekiwaniami użytkowników. Niemniej jednak wdrożenie zabezpieczeń systemów jest procesem długotrwałym i trudnym do realizacji. Często zdarzają się też błędy i usterki, mogące doprowadzić do bezpowrotnego uszkodzenia danych. Dlatego tak ważne jest skorzystanie z kompetencji specjalistów w tej dziedzinie i zatrudnienie firmy informatycznej, która pomoże unicestwić powstałe problemy.

Bezpieczeństwo informatyczne najczęściej popełniane błędy

1. Błędy projektowe

Dotyczą oprogramowania, które posiada błędy. Zazwyczaj wynikają one z błędnych protokołów informatycznych i szyfrowania, które jeśli ma luki, staje się podatne na ataki. Często zdarza się również, że proces uwierzytelniania nie spełnia swojej pierwotnej funkcji. Dobrym przykładem są aplikacje bankowe, coraz częściej atakowane przez hakerów, a w tym przypadku starty mogę być ogromne. Jednym słusznym rozwiązaniem jest rezygnacja z instalacji aplikacji, które wzbudzają podejrzenia.

2. Błędy operatora

Dotyczą zachowań użytkowników, którzy nie posiadają odpowiedniego przeszkolenia i bardzo często nie rozumieją zasad bezpiecznego korzystania z oprogramowania czy samego systemu informatycznego w firmie. Najczęstsze błędy to otwieranie załączników niewiadomego pochodzenia, które wraz z wiadomością e-mail trafiły na skrzynkę pocztową. Taki załącznik to nosiciel wirusa, którym przez nieopatrzność można zainfekować nie tylko konkretny sprzęt, ale cały system i sparaliżować pracę firmy. Równie częstym błędem operatora jest ignorowanie wyświetlających się komunikatów ostrzegawczych. Dotyczy to głównie załączników, które teoretycznie pochodzą z zaufanego źródła. I mimo iż system wskazuje, że plik jest źródłem zagrożenia, użytkownik taki załącznik otwiera. W tym przypadku jedynym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług firmy informatycznej, która odpowiednio przeszkoli personel i wdroży procesy ochrony danych przed utratą.

3. Brak antywirusa 

Zdarza się, że nawet firmy rezygnują z instalowania wysokiej jakości oprogramowania antywirusowego. A przecież dobry antywirus może zablokować niebezpieczny plik czy jakąkolwiek próbę ataku ze strony szkodliwego oprogramowania. Specjaliści z firmy informatycznej na podstawie własnej wiedzy i doświadczenia są w stanie doradzić, jaka ochrona będzie najskuteczniejsza.

4. Brak ochrony haseł

Niestety wciąż liczni użytkownicy systemów informatycznych nie przywiązują wagi do ochrony swoich haseł. Zdarza się, że hasła ustawiane przez pracowników są zbyt krótkie i łatwe do odgadnięcia. Największym problemem staje się jednak fakt, że hasła nie są w żaden sposób chronione, a niekiedy wręcz wystawiane osobom nieupoważnionym, jak na tacy.

Zachwianie bezpieczeństwem informatycznym firmy bywa niezwykle łatwe, jeśli nie są wdrożone odpowiednie procedury. Wystarczy lekkomyślność pracowników czy dostęp do firmowego maila, aby zainfekować sprzęt i skutecznie zakłócić pracę przedsiębiorstwa, narażając je na duże straty. Profesjonalna obsługa informatyczna staje się nawykiem przedsiębiorstw, którym zależy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa systemów w firmie.